lördag 26 december 2009

konsumtionsångest

det är alltså juluppehåll av videorna men man kan ju skriva lite i alla fall.

Idag råkade jag ut för den hysteriska julrean. Jag avskyr den. En massa äckliga stressade klädälskande irriterade julsvenskar som säkert redan fått massa nya kläder i julklapp men som måste måste måste handla upp sina nyförvärvade julpengar bara för att det ju är den årliga julrean och den har man ju alltid utnyttjat så självklart måste man ge sig ut i denna jungel av ångest år efter år. Min färd var faktiskt ganska ofrivillig. Min ganska ickerika moder hade köpt en tröja till mig i julklapp, inhandlad på weekday där tjocktröjar faktiskt är ganska dyra, men denna tröja passade tyvärr inte så bra på mig. Så jag skulle byta den. Men då detpå kvittot stod att senaste bytesdgen var på juldagen (då alla butiker är stänga) och tröjan redan var bytt en gång var jag lite orolig att min mamma skulle ha slösat bort pengarna i onödan och att den inte skulle gå att byta så jag kände mig tvungen att få slut på oron så fort som möjligt.

Weekday på julrean är inte så kul. Tillhållet för alla söderfashionmänniskor. Ajaj. Jag tog mig runt lite snabbt och hittade förvånansvärt hela fyra plagg som skulle täcka kostnaden för tröjan. Jag gick dock hela tiden runt med en äckelkänsla i kroppen och ville helst springa ut och ge tröjan till någon hemlös istället, men det kändes inte så bra det heller. Så jag ställde mig i den milslånga kön som tog en halvtimme, tittade på mina blivande tröjor med känslan av att jag aldrig köpt dem om jag inte varit tvungen, och tänkte på alla andra fullt användbara plagg som redan ligger hemma i min garderob.

Fast jag blev ganska nöjd ändå.

Imorgon ska jag köpa taveldukar och sätta igång att måla till utställningen. Och ta kontakt med Hanna och se hur det går för henne.

filippa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar